Øvelser

God fysisk form kan mindske risikoen for gener og smerter i kroppen.

Hvorfor træne?

Der følger en masse gevinster med, når du træner og holder dig fysisk aktiv:

  • Du forbedrer dit kredsløb.

  • Du forbedrer lunge/hjertefunktionen.

  • Du øger din styrke og muskelmasse.

  • Du får stærkere knogler.

  • Du får en mere smidig krop.

En god træningstilstand er med til at sikrer, at du kommer dig lettere over skader og kan modstå mere belastning på kroppen, end hvis du ikke er i god form.

Læs mere

Læs mere om motion her, og prøv vores øvelser her på siderne.

 

Kredsløbstræning

Giver en god grundform og forbedrer vores immunforsvar, så vi minimerer risikoen for livsstilssygdomme.

Styrketræning

Styrker de store muskler, som skal bevæge vores led og understøtte muskelkorsettet. 

Udholdenhedstræning 

Træner musklerne til at arbejde i længere tid, fx når vi skal holde bestemte stillinger/positioner i længere tid eller løbe en lang tur.

Stabilitetstræning

De små muskler tæt på rygsøjlen er med til at minimere belastningen på ryggen, når vi bevæger os. 

Meget forenklet kan det siges, at de skal holde ryggens mange led stabile. 

Derfor er det vigtigt at træne de stabiliserende muskler ved stabilitetstræning, både genopbyggende såvel som forebyggende.